Hoofddorp, 25 augustus 2015 – Een auto is dinsdagavond uit de bocht gevlogen. Het ongeval gebeurde op de afrit van de A4 richting Hoofddorp komende uit de richting van Schiphol. Hierbij klapte de wagen tegen de vangrail waardoor het voorwiel afbrak en de wagen enkele meters verderop tot stilstand kwam op de linkerbaan.
Beide inzitten zijn in de ambulance gecontroleerd, maar hoefden niet mee. De gealarmeerde brandweer heeft de wagen veilig gesteld, maar hoefde verder niet in actie te komen.
De wagen is door de bergingsdienst afgevoerd. Door het ongeval was één rijstrook afgekruist, wat voor sommige automobiliste een heel nieuw fenomeen was.
Fotografie: Eric van Lieshout
25-08 21:27: P 1 Ongeval wegvervoer letsel A4 Hoofddorp 11,1 m Hoofddorp 4270 9230 http://t.co/2OntWQ4LiQ #P2000 #AlarmeringDroid
— 112ML (@112ML) August 25, 2015
Wat ik niet snap is dat de wegbeheerder er voor kiest om op dit deel van de rijbaan 130 kph toe te staan. Terplaatse van het ongeluk zijn er dan al wel borden te zien (foto 1,2,3) die 100 kph aangeven maar dan is het kwaad al geschied.
Het is in mijn beleving veel logischer om een limiet van 130 kph pas toe te passen op de A4 voorbij de afslag hoofddorp. Nu ligt deze limiet op zo’n 500m na de schipholtunnel dan gaat iedereen flink snelheid verhogen en vervolgens gaat men in- en uitvoegen bij afslag Hoofddorp, tunneltje onderdoor die onder de A5 doorgaat en dan wordt het weer 100 kph.
Ik vraag mij af waarom daar niet meer/beter op gecontroleerd wordt. Natuurlijk is de eerste prioriteit de locatie veiligstellen en eventuele slachtoffers helpen. Echter je leest bij elk ongeval op een snelweg dat automobilisten de kruisen negeren. Je ziet dit ook dagelijks op de snelweg gebeuren.
Iedereen weet dat het niet mag en toch wordt het aan de lopende band gedaan. Met als excuus ”ja maar ik moet de afslag hebben”. Zou dit, net zoals de hoeveelheid mensen die je met een telefoon in de hand ziet, te maken hebben met prioriteiten bij de politie danwel gebrek aan voldoende blauw op straat?
Flitsen doen ze, wanneer ze niet staken, vrijwel dagelijks bij mooi weer (terecht), maar dit soort asociaal gedrag is vele malen gevaarlijker dan 5-10km/u te snel rijden op bijvoorbeeld de A4/A5 of de N201.